Det er flere grunner til at butikker som Kondomeriet ikke har ligget i de store handlegatene. For det første ville man ikke ha fokus på sex midt i bybildet blant barn og voksne. For det andre var det enklere å være mer diskré om ikke forretningen lå midt i handlegata. Men kanskje har netthandel gjort til at man i dag ser flere av butikkene til Kondomeriet midt i sentrum.
De som har erfaring med Kondomeriet, vil si at uttrykket har blitt mer anonymt i dag enn bare for 10 år siden. Nå har sexleketøyene fått ungdommelige farger og former som ikke minner om noe mer enn et kjøkkenredskap. Dermed vil man nesten ikke forstå hva butikken selger om man ikke har erfaring med dem.
Dessuten har fokus på sex blitt mer personifisert og dagligdags. Foreldre snakker med barna sine om sex og hvordan det fungerer. Men med internett har Kondomeriet kunne øke omsetningen og kundekretsen. For handling hjemmefra er fullstendig anonymisert.
Sensur og godkjenning
Før i tiden kunne man som barn skule opp på damene som prydet bladene på øverste hylle. Men i dag er de sladdet for å forhindre oppmerksomheten rundt det. Litt slik er det med Kondomeriet også. De har gått fra å være en bakgårdsbutikk til å fronte butikkvindu landet over.
Vi har akseptert at sex har kommet for å bli, og vil gjøre den mindre farlig ved å godta den. Men det betyr ikke at alt vises fra utsiden. I butikken får man inntrykk av å være alene i en godteributikk. Man blir godt ivaretatt, og man får hjelp til å kjøpe en dildo eller sexhuske.
Lettere på nett
Likevel kan man føle seg mer trygg på nett. Da får man også se hele katalogen over hva man skulle ønske seg. Med en registrert konto vil man finne fort fram til det man ønsker seg, og får tilbud på produkter som selger og nyheter man ikke kan gå glipp av.
Siste kommentarer